Wasiat Pertama
بِسْمِ اللهِ
الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
Maha
suci Engkau ya
Allah; sungguh kami tiada memiliki ilmu kecuali yang telah Engkau
ajarkan kepada
kami. Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
Alhamdullilah.
Segala
puji syukur bagi Allah, Tuhan Sang Pencipta semua makhluk, Yang menyeru
hamba-hambanya seraya mengkhususkan sebahagian dari mereka dengan
hidayah dan
rahmah! Dan
semua itu bersesuaian dengan kehendakNya yang azali. :Sungguh kami telah
mewasiatkan kepada orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan (juga)
kepada
kamu: “Bertakwalah kepada Allah”.(QS.4:131). Dan firman-Nya: “Allah
menyeru (manusia) ke syurga Daru’s-Salam dan memimpin orang yang
dikehendakiNya kepada jalan yang lurus” (QS.10:25.) Dan firman-Nya lagi:
“Allah menentukan siapa yang dikehendaki-Nya, (untuk menerima) rahmayNya
(yang
khusus) dan Allahlah Yang Maha mempunyai kurnia yang besar”. (QS.
2:105).
Salawat
dan salam bagi
junjungan dan pemimpin besar kita: Nabi Muhammad Saw, juga bagi
keluarganya
serta para sahabatnya, para pembela agama nan lurus.
Amma
ba’du:
Assalamualaikum wa rahmatullah wa barakatuh.
Kepada
saudaraku yang
mencintai dan mengharap, yang mencari ilmu dengan bersungguh-sungguh,
dan kepada
setiap saudara seiman yang saling mencintai kerana Allah, Tuhan semesta
alam, di
mana saja keberadaannya, di penjuru Timur Bumi dan di Baratnya, di
dataran dan
lautan, yang datar mahupun yang berbukit-bukit dan di semua daerah
sekitarnya.
Saudaraku
yang tercinta,
Anda
telah meminta kepada
saya, agar menuliskan wasiat untuk anda, yang mudah-mudahan dapat
membuat anda
merasa bahagia,dan dapat anda jadikan pegangan kuat dalam perjalanan
hidup anda.
Untuk itulah saya akan berupaya memenuhi permintaan anda, sekalipun saya
sebetulnya bukan ahlinya. Namun keinginan anda untuk mengajukan
permintaan ini,
demikian juga kesediaan saya utnuk memenuhi keinginan anda itu,
semata-mata demi
mengikuti uswah hasanah (peneladanan yang baik) yang memperoleh petunjuk
dan
para khalaf yang mengikuti mereka. Semoga Allah selalu meredhai mereka
semuanya.
Memang
sudah semenjak
dahulu kala, tradisi saling mewasiati ini telah menjadi ciri khas dari
akhlak
mereka. Dan Allah s.w.t telah melukiskan sifat mereka itu dalam Al-Quran
yang
mulia, yang tiada datang kepadanya kebatilan, dari depan maupun dari
belakangnya,
yang diturunkan oleh Tuhan Yang Maha Bijaksana lagi Maha terpuji.
Sebagaimana
tercantum dalam kedua surah:Al-Balad dan Wa’l-Ashri. Maka terpeganglah
erat-erat dengannya dan mintalah petunjuk Allah dan pertolongan-Nya
selalu.
Takwa
dan
Peringkat-Peringkatnya
Ketahuilah,
wahais
audaraku, bahawa yang paling layak di utamakan dalam berwasiat, adalah
wasiat
tentang takwa kepada Allah Yang Maha Mulia dan Maha Bijaksana. Maka
dengan ini,
sya berwasiat kepada anda dan kepada diri saya sendiri, serta kepada
segenap
orang yang beriman dan kaum muslimin semuanya, agar bertakwa kepada
Allah
Rabb’ul –Alamin, kerana takwa merupakan sarana terpenting yang
menghantarkan
kepada kebahagian dunia dan akhirat. Takwa pula merupakan asas pondasi
pemerkuat
pilar-pilar aga,a. Kerananya, tanpa pondasi yang kukuh, sebuah bangunan
akan
lebih cenderung mengalami kehancuran daripada kesempurnaan.
Adapun
takwa itu sendiri
terdiri atas beberapa tingkatan:Pertama, menjauhi segala perbuatan
maksiat dan
segala yag diharamkan dalam agama. Yang demikian itu merupakan suatu
kewajipan
yang tidak boleh tidak. Kedua, menjauhkan diri dari perkara-perkara yang
shubhat
(yang meragukan, antara haram dan halal). Hal itu merupakan sikap
kewaspadaan
yang akan melindungi pelakunya dari terjerumus ke dalam sesuatu yang
haram.
Ketiga, menghindari hal-hal yang berlebihan dan tidak perlu, di antara
yang
mubah (yang dibolehkan, tidak diperintahkan dan tidak pula dilarang
agama) demi
memuaskan hawa nafsu semata-mata. Penghindaran diri seperti itu termasuk
kategori ‘zuhud yang mendalam’ sepanjang pelaksanaannya disertai
kerelaan
dan kepuasan hati sepenuhnya atau tazahhud (yakni zuhud tingkat bawah
yang
dipaksakan) sepanjang pelaksanaannya masih disertai dengan perasaan
enggan dan
berat hati, kerana terpaksa melawan hawa nafsu. Kerananya, barang siapa
meninggakan sesuatu kerana takut kepada manusia atau mengharapkan
sesuatu yang
ada pada mereka, maka ia-pada hakikatnya- hanya bertakwa kepada mereka
dan bukan
bertakwa kepada Allah. Sedangkan yang benar-benar bertakwa kepada Allah
Swt,
adalah yang melakukannya kerana semata-mata mengharapkan keredhaan-Nya,
menginginkan pahala-Nya dan takut akan seksa-Nya.
Dan
barangsiapa telah
berdiri mantap dalam maqam ketakwaan, maka ia telah layak menerima ilmu
yang
diwariskan (‘ilm-l-wiratsah). Itulah ‘ilmu ladunni’ (al-‘ilm
al-ladunniy)
yang dihunjamkan Allah Swt secara langsung ke dalam hati para wali-Nya.
Ilmu
yang tidak tercantum dalam buku-buku, tidak tercakup dalam pengajaran
yang
bagaimanapun. Ilmu seperti itu, diharamkan Allah atas orang-orang yang
menghamba
kepada hawa nafsunya, yang telah diliputi kegelapan hati, yang hanya
mementingkan selera nafsu mereka, berkaitan dengan apa yang dimakan,
dipakai dan
dinikahi. Ilmu ladunni seperti itulah yang diajarkan Allah Swt kepada
hamba-hamba-Nya yang khusus seperti diisyaratkan dalam firman-Nya:
“Bertakwalah kamu kepada Allah, nescaya Allah akan mengajari kamu”.
Demikian
pula dalam sabda Rasullah Saw
.:
“ barangsiapa mengamalkan ilmu yang diketahuinya, nescaya Allah akan
mewariskan kepadanya ilmu yang belum diketahuinya.” Dan itulah buah dari
amalan ilmu yang diperoleh dari Al-Quran dan Sunnah Nabi Saw., yang
tersaring
bersih dari segal;a noda hawa nafsu. Dan begitu pula buah dari upaya
mengikuti
jalan lurus yang disertai dengan penuh takwa, disamping menjauh dari
sifat
keangkuhan dan kebanggaan pada diri sendiri.
Dan
tentunya takkan mungkin bagi seorang hamba, menyiapkan dirinya guna
dapat meraih
limpahan anugerah illahi yang demikian besarnya itu, tanpa sebelummnya
melakukan
riyadhah (pelatihan mental dan pengendalian diir) yang intensif, dengan
cara
memutuskan segala ajakan syahwat hawa nafsu, disertai dengan
mengkonsentrasikan
diri kepada Allah secara terus menerus, dalam beribadat kepada-Nya
secara ikhlas
dan murni semata-mata hanya untuk-Nya saja.
Keharusan Menuntut Ilmu
Saya
berpesan
selanjutnya hendaklah Anda selalu berusaha dengan sungguh-sungguh
menuntut ilmu
yang berguna, dengan cara membaca, menelaah buku-buku ataupun berdiskusi
untuk
mencapai hasil. Jangan sekali-kali meninggalkan upaya itu kerana malas
atau
bosan, atau pun kerana perasaan takut sekiranya anda nanti tidak mampu
mengamalkan ilmu anda itu. Yang demikian itu merupakan kebodohan belaka.
Dan
hendaklah anda dalam hal ini selalu membaikkan niat anda dan bermawas
diri,
jangan segera berpuas hati dengan merasa telah cukup berhasil, sampai
anda
benar-benar menguji diri anda sendiri. Selanjutnya, berupayalah
sungguh-sungguh
untuk mengamalkan ilmu yang telah anda ketahui itu, serta mengajarkannya
kepada
siapa yang belum mengetahuinya, baik anda diminta atau tidak. Dan
apabila setan
membisikkan kepada anda: “Janganlah mengajar sebelum kamu benar-benar
menjadi alim yang luas ilmunya”, maka
katakan kepadanya: “Kini aku apabila ditinjau dari apa yang telah
kuketahui
adalah alim (seorang yang berilmu), dan kerananya wajib untuk
mengajarkannya kepada orang-orang lain. Sedangkan – apabila ditinjau
dari apa
yang belum kuketahui-maka aku kini seorang pelajar yang wajib belajar
dan
menuntut ilmu”. Ini tentunya berkenaan dengan ilmu yang wajib
dipelajari.
Adapun selebihnya, tak apalah jika anda pelajari juga.
Mengajarkan
ilmu merupakan amal ibadat yang besar pahalanya, sepanjang diiring
dengan niat
baik yang dasarnya ‘kerana Allah’ semata-mata bukan kerana sesuatu
lainnya,
tanpa sedikit pun niat untuk meraih harta atau kedudukan.
Hendaklah
anda, secara konsisten menelaah buku-buku para ulama terdahulu, terutama
para
tokoh sufi dan memperhatikan apa yang ada didalamnya. Kerana di situ
terhimpun
banyak petunjuk khusus tentang bagaimana mengenal Allah serta berbagai
bimbingan
tentang cara-cara pembaikan niat, keikhlasan dalam beramal pendidikan
jiwa dan
lain sebagainya. Semuanya itu adalah ilmu-ilmu sangat bermanfaat yang
tentunya
akan menuntun kearah keberuntungan dan keselamatan.
Dan
tiada yang enggan memperhatikan dan membaca buku-buku seperti itu,
kecuali
orang-orang yang sudah buta mata hatinya atau gelap jiwanya. Walaupun
demikian
sekiranya waktu anda sangat terbatas, tidak cukup untuk mengkaji
buku-buku itu
secara keseluruhan, maka khususkanlah pengkajian anda pada buku-buku
karangan
Imam Ghazali kerana itulah yang paling banyak manfaatnya, paling lengkap
isinya
dan paling menarik susunan kata-katanya.
Kehadiran Hati dan Kekhusyukan Anggota Tubuh
Saya
berpesan,
hendaklah anda selalu menghadirkan diri dan mengkhusyukkan anggota badan
di saat
melakukan ibadah-ibadah anda. Dengan demikian anda akan meraih buah
hasilnya dan
tersinari oleh percikan cahayanya. Dan hendaklah anda selalu dalam
keadaan siap
untuk menerima pengawasan Allah atas segala gerak geri anda. Camlah
selalu dalam
hati anda bahwa Allah Swt. Adalah Maha cermat dalam pengamatan-Nya dan
Maha
dekat dengan diri anda.
Upayakanlah
agar anda mampu menjadi penasihat bagi diri anda sendiri dan sekaligus
pemberi
peringatan kepadanya. Ajaklah ia ke jalan Allah dengan Hikmah
kebijaksanaan
serta nasihat yang baik. Berikan pengertian kepadanya bahwa pengabdian
dan
ketaatan kepada Allah Swt. Akan membawa rasa kenikmatan abadi, serta
kemulian
dan kekayaan yang besar. Sebaliknya, meninggalkan pengabdian dan
ketaatan lalu
melakukan perbuatan maksiat, akan berakibat seksaan batin yang pedih dan
kehinaan yang besar. Nafsu manusia, kerana kebodohannya, tidak mahu
melakukan
atau meninggalkan apa pun kecuali demi sesuatu yang diingininya ataupun
yang
ditakutinya. Ini mengingat nafsu manusia memang bertabiat selalu malas
melakukan
ketaatan dan sebaliknya cenderung melakukan pelanggaran.
Saya
juga
berpesan, hendaklah anda tidak mensia-siakan sedetik pun dari
waktu-waktu
anda, bahkan setarikan nafas pun, kecuali yang akan membawa manfaat bagi
diri
anda dalam kehidupan akhirat anda ataupun kehidupan dunia anda yang
dapat
menolong anda di dalam kehidupan akhirat kelak.
Menghilangkan Was-Was Setan Dari Dalam Hati
Adapun
salah
satu cara agar bisa terhindar dari was-was itu ialah, antara lain
dengan
meneliti secara saksama:apabila was-was tersebut sudah jelas-jelas
berkaitan
dengan kebatilan, seperti meragukan tentang eksistensi Allah dan hari
akhirat,
maka tiada jalan lain baginya kecuali harus menolaknya dengan tegas,
dengan
berpaling darinya dan memohon perlindungan Allah Swt. Secara tulus,
seraya
memperbanyak zikir kepada-Nya.
Akan
tetapi bilamana bisikan was-was itu masih dalam kerangka sesuatu yang
meragukan:apakah termasuk sesuatu yang haqq atau bathil, maka hendaklah
meminta
fatwa tentang hukumnya kepada orang-orang yang berilmu dan beroleh
petunjuk;kemudian berpegang erat-erat dengan fatwa mereka dan
mengandalkannya.
Adapun setiap perbuatan hati yang dilakukan tanpa adanya unsur
kesengajaan, maka
kafarat (penebus)-nuya adalah dengan bersikap membencinya.
Menjaga Lidah
Saya
berpesan kepada anda agar berupaya sungguh-sungguh dalam menjaga llidah
dari
ucapan sia-sia. Sebab, lidah adalah cermin isi hati. Kata seorang bijak:
“Lidah itu bagaikan binatang buas, bila egkau mengurungnya, ia akan
menjagamu.
Tetapi bila engkau melepaskannya, ia akan menerkammu”.
Oleh
sebab itu, usahakanlah menyibukkan lidah anda hanya dengan sesuatu yang
memanng
termasuk urusan anda sendiri, misalnya dengan membaca Al-Quran, berzikir
dan
menyeru manusai ke arah kebaikan. Jangan sekali-kali melibatkannya dalam
hal-hal
bukan urusan anda. Iaitu ucapan-ucapan yang tidak anda harapkan
pahalanya
apabila anda ucapkan, dan yang tidak pula anda khuatirkan akan terkena
hukuman
apabila tidak anda ucapkan. Setiap ucapan menimbulkan konsekuensi antara
lain
terjerumus dalam suatu tindakan terlarang atau menyia-yiakan waktu yang
amat
berharga dalam hal-hal yang sama sekali tidak bermanfaat atau
meningggalkan
bekas yang tidak menyenangkan di dalam hati. Jelasnya, setiap gerak yang
dilakukan atau kalimat yang diucapkan, pasti akan meninggalkan bekas
didalam
hati. Jika hal itu merupakan bagian dari ketaatan kepada Allah Swt,
nescaya akan
menimbulkan cahaya di dalamnya. Dan sekiranya hal itu merupakan sesuatu
yang mubah
sekalipun (yang tidak dianjurkan dan tidak pula dilarang), maka
kebanyakan dari
hal itu akan menimbulkan kekerasan hati. Apalagi jika hal itu merupakan
sesuatu
yang terlarang, nescaya akan menimbulkan kegelapan.
Selanjutnya
saya berpesan kepada anda agar menghindarkan lidah dan hati anda dari
segala
perbuatan yang merugikan kaum Muslim secara
keseluruhan. Seperti, misalnya berprasangka buruk terhadap
mereka.
Kerananya jangan sekali-kali bergaul dan duduk berbincang-bincang
dengnan
orang-orang yang suka menggunjing atau menujukan cercaan terhadap kaum
muslim.
Dan
jika sampai ke pendengaranmu tentang suatu pebuatan buruk dari seseorang
di
antara mereka (kaum muslim), sedangkan anda merasa mampu menasihatinya,
maka
lakukanlah. Atau jika tidak – jangan sekali-kali menyebutkan tentang
keburukannya itu di hadapan orang lain, sehingga dengan demikian anda
telah
melakukan dua keburukan sekaligus: pertama dengan tidak memberinya
nasihat; dan
kedua, mengucapkan sesuatu yang buruk berkenaan dengan peribadi seorang
muslim.
Berbangga Diri
Selanjutnya,
saya berpesan hendaknya anda tidak merasa diri lebih baik dari orang
lain.
Apabila perasaan seperti itu terlintas dalam hati anda, sedarilah betapa
anda
sudah sering kali melakukan kesalahan-kesalahan di masa lalu.
Bagaimanapun juga,
seorang yang berakal sihat pasti mengetahui bahawa dirinya sendiri sarat
dengan
berbagai aib dan kesalahan. Maka hendaklah ia menyakini hal itu dan
tidak
meragukannya sedikit pun. Dan tidaklah sepatutnya ia menuduh siapa pun
dengan
keburukan yang belum tentu ada padanya. Sebab, kebanyakkan dari apa yang
anda
ketahui dari saudara-saudara anda adalah berdasarkan persangkaan dan
dugaan
semata-mata. Sedangkan persangkaan adalah ucapan-ucapan yang paling
banyak
mengandung kebohongan (sebagaimana disebutkan dalam sebuah
hadis-penerj.)
Disamping itu, mungkin saja terdapat alasan-alasan pemaafan berkaitan
dengan
sebahagian keburukan yang diperkirakan seperti itu. Walaupun demikian,
tidak
sepatutnya seseorang membuka pintu pemaafan bagi dirinya sendiri,
mengingnat hal
itu akan membuat hati lebih cenderung kepada penyia-yiaan waktu dan
terjerumus
lebih dalam lagi dalam lembah-lembah syahwat hawa nafsu.
Sungguh,
betapa perlunya bagi setiap individu pada zaman ini untuk memberikan
dalih-dalih
pemaafan serta alasan-alasan pembenaran bagi orang lain, mengingat
langkahya
orang-orang yang benar-benar jujur dan istiqamah, di samping
banyaknya
berita-berita bohong yang disebarluaskan oleh mereka yang tidak
bertanggungjawab.
Menjauhkan Diri Dari Pergaulan Yang Tidak Sihat
Sungguh
berbahagialah
orang yang memisahkan diri dari masyarakat zaman ini, dan lebih
memilih menyibukkan dirinya bersama Tuhannya daripada melibatkan diri
dalam
pergaulan dengan mereka dan segala keburukan mereka; dengan penuh
ketabahan,
sampai datangnya ‘keyakinan’ yang berupa pembukaan pintu hatinya ke arah
alam malakut yang tinggi-jika ia termasuk dalam kalangan ‘khusus’ atau
sampai datang kepadanya ‘keyakinan’ yang lain, yakni kematian,
sebagaimana
diisyaratkan (dalam Al-Quran), baik ia tergolong di kalangan khusus
ataupun awam.
Oleh
sebab itu, saya berpesan kepada anda, jauhkanlah dirimu dari pergaulan
dengan
siapa saja yang curigai keadaannya; jangan duduk-duduk besama mereka,
atau
bercampur gaul dengan mereka. Kecuali dalam keadaan di mana anda sangat
memerlukannya. Itu pun dengan penuh kewaspadaan dan sikap hati-hati,
demi
terhindarnya anda dari keburukan anda sendiri an terhindarnya anda dari
keburukan mereka. Demikian itulah hendaknya dasar niat anda ketika
menjauhi
pergaulan dengan mereka itu.
Maka
janganlah duduk bersama siapa pun kecuali mereka yang akan memberimu
manfaat
dalam agamamu. Apabila hal seperti itu sulit terlaksana, maka larilah
menjauh
dari mereka yang akan membawa petaka bagi agamu, sebagaimana anda lari
jauh
menjauh dari binatang buas, bahkan labih dari itu. Kerana binatang buas
hanya
akan melukai anggota tubuhmu, yang nantinya hanya akan menjadi mangsa
ulat bumi,
sedangkan setan yang satu ini akan merosak kalbumu, yang dengannya anda
mengenal
Tuhan dan agama anda, dan akan menghantarmu ke akhirat dengan selamat.
Kewajipan Mengenali Dasar Hukum Allah dalam Segala Hal
Saya
berpesan
agar anda tidak melibatkan diri dalam suatu perkara apa pun yang belum
anda ketahuid asar hukum Allah tentangnya. Upayakanlah mencar kejelasan
terlebih
dahulu mengenai ketetapan hukum Allah itu sebelum bertindak,s ehingga
cukup
jelasa bagi anda, mana yang diredhai Allah mengenai tindakan anda itu,
dan mana
yang ahrus anda tinggalkan. Dengan demikian, anda telah melakukan atau
meninggalkan suatu pekerjaan dengan kepastian dan niat yang baik adanya.
Bersikap
Tawadhu’
(Rendah Hati)
Saya
juga berpesan agar anda selalu bersikap tawadhu’ (rendah hati). Sikap
tawadhu’
adalah sifat yang terpuji pada segala kondisi, kecuali dalam satu hal
saja,
yaitu ber-tawadhu’ di hadapan para ahli dunia dengan tujuan ingin
mendapatkan
sesuatu dari dunia mereka atau harta mereka. Sedangkan sifat takabur
(angkuh
atau tinggi hati) adalah sifat yang amat tercela pada segala kondisi,
kecuali
dalam hal mneghadapi orang-orang zalim yang terus menerus berbuat
kezaliman.
Sikap yangd emikian itu demi menujukan teguran atau protes keras
terhadap mereka,
asal saja keangkuhan seperti itu hanya tampak secara lahirian saja,
sementara
hati kita kosong dari sifat keangkuhan seperti itu.
Melakukan Kebajikan Terhadap Sesama Muslim
Saya
berpesan hendaklah anda selalu meniatkan yang baik-baik saja bagi
seluruh kaum
Muslim. Cintailah bagi mereka apa yang anda cintai bagi diri anda
sendiri, dalam
urusan duniawi maupun ukhrawi dan tidak menyukai sesuatu yang menimpa
mereka
sebagaimana anda tidak menyukai hal itu menimpa diri anda sendiri baik
dalam
urusan duniawi maupun ukhrawi. Berdialoglah dengan mereka ucapan-ucapan
yang
baik, tidak yang mengandung pelanggaran. Ucapkan salam kepada mereka
kapan saja
bertemu. Bersikaplah selalu rendah hati, lemah lembut, penuh kasih
sayang
terhadap mereka. Tunjukkan rasa hormat dan penghargaan kepada
siapa-siapa yang
berperilaku baik, dan upayakanlah agar memaafkan siapa-siapa yang
berperilaku
buruk. Dan berdoalah bagi mereka yang berdosa agar Allah Swt memberikan
kemudahan kepada mereka untuk segera bertaubat. Dan bagi mereka yang
telah
berbuat kebaikan agar Allah Swt. Menganugerahkan sifat istiqamah, atau
konsisten
dalam melakukan kebaikan-kebaikan sampai akhir hayat.
Jangan
sekali-kali bersikap atau bergaya hidup meniru-niru kaum yang sombong
dan angkuh,
baik dalam cara mereka berbicara, berbusana, berjalan, duduk dan
sebagainya.
Kerana barangsiapa meniru tingkah laku dan kebiasaan suatu kaum, maka ia
termasuk golongan mereka juga, sekalipun ia sendiri tidak melakukan
perbuatan-perbuatan yang biasa mereka lakukan. Ini meliputi semua aspek
kehidupan, yang baik apalagi yang buruk.
Membiasakan Diri Hidup Sederhana
Saya
juga
berpesan kepada anda, hendaklah selalu menngutamakan keserdehanaan
dalam
pola kehidupan anda sehari-hari, baik yang berkenaan dengan makanan,
busana
maupun rumah tempat tinggal anda. Semata-mata demi bersikap rendah hati
(ber-tawadhu’)
dalam agama, lebih mengutamakan akhirat dan sebagai manifestasi dari
menjadikan
Nabi Muhammad Saw. Sebagai teladan utama.
Ketahuilah
bahawa melaksanakan keserdahanaan dalam kehidupan duniawi merupakan titk
pangkal
dari segala kebaikan. Dan tidaklah Allah Swt. Mengkhususkan seseorang
dengan
sikap seperti itu, kecuali ia pasti mengkehendaki kemuliaan baginya
dalam
kehidupan didunia maupun di akhirat. Dengan syarat, ia merasa ridha
(puas hati)
sepenuhnya atas apa yang dianugerahkan Allah Swt. baginya, tidak
tertarik kepada
keindahan duniawi yang ada di sekelilingnya dan tidak mengharap-harap
diberikan
kepadanya apa yang diberikan oleh-Nya kepada para ahli dunia, agar ia
dapat
merasakan kenikmatan duniawi seperti yang mereka rasakan.
Berserah Diri dan Berikhlas Kepada Allah
Saya
berpesa
pula kepada anda, keluarkan setiap harapan ataupun kecemasan yang anda
rasakan dalam hati anda terhadap siapa pun di antara makhluk Allah.
Sebab,
adanya perasaan seperti itu akan menjadi penghalang bagi anda untuk
menegakkan
kebenaran dan jangan sekali-kali membiarkan rasa takut akan kemiskinan
menyelinap ke dalam hati anda kerana yang demikian itu merupakan
seburuk-buruk
pendamping diri anda sendiri.
Janganlah
pula
memikirkan secara berlebihan segala yang berkaitan dengan perolehan
rezeki.
Terlalu memikirkan hal seperti itu tidak ada dasarnya selain adanya
keraguan
berkaitan dengan takdir Allah Swt. Apa saja keuntungan ataupun kerugian
yang
telah ditakdirkan untuk anda pasti akan terlaksana ; dengan atau tanpa
usaha
anda sendiri, sesuai dengan apa yang telah digoreskan oleh pena Allah
dalam Al-Lauh
Al-Mahfuzh. Oleh sebab itu, apa gunanya bersikap berlebihan dalam
memikirkan
sesuatu yang telah selesai urusannya, dan tentang hal itu hati anda
telah
ditenangkan oleh Allah Swt dengan penjelasan dalam kitab-Nya bahawa ia
telah
memberikan jaminan bagi anda (tentang rezeki yang disediakna bagi setiap
makhlukn-Nya) seraya bersumpah dengan diri-Nya sendiri. Oleh sebab itu,
pusatkanlah perhatian anda untuk melaksanakan hak Allah Swt. yang telah
diwajibkan pelaksanaannya atas diri anda. Kerana, sesungguhnya
kebanyakan
manusia zaman sekarang menghadapi fitnah (ujian berat atau
bencana),
berupa memikirkan secara berlebihan tentang rezeki. Hal itu merupakan
hukuman
atas mereka akibat melalaikan pelaksanaan perintah-perintah Allah seraya
mengerjakan laran-larangan-Nya.
Saya
juga
berpesan, agar anda senantiasa bersikap lemah-lembut dalam setiap
urusan,
mengutamakan keikhlasan dalam setiap amal dan kegiatan, meninggalkan
kesibukan-kesibukan yang menghalangi antara anda dan Allah Swt. terutama
yang
berkenaan dengan harta dan keluarga. Berkonsentrasilah hanya dalam
sesuatu yang
bermanfaat bagi kehidupan anda dalam kehidupan mendatang. Kembalilah
kepada
Allah dan bertawakallah kepada-Nya dalam setiap keadaan; seraya
meneladani
Rasullulah Saw. Dalam akhlak, ucapan dan perbuatan.
Usahakanlah
sungguh-sungguh
untuk membeningkan hatimu dan menyinarinya dengan tiga hal:
Pertama, dengan membaca Al-Quran dengan tartil dan tadabbur (yakni
menekuni
tatacara pembacaannya dan merenungi maknanya). Kedua, dengan
ber-zikrullah dengan penuh adab dan kehadiran hati. Ketiga, dengan
melakukan qiyamullail
(shalat malam) dengan hati luluh dan anggota tubuh yang
khusyu’.
Ada
tiga hal yang perlu anda lakukan demi memudahkan terlaksananya letiga
amalan di
atas.. Pertama, meringankan perut dengan hanya makan sedikit saja.
Kedua,
memisahkan diri dari kelompok manusia yang lalai akan tuhannya. Ketiga,
membebaskan diri dari kesibukan dunia yang fana
Mengerjakan Shalat Sunnah Witir dan Membaca Doa Sesudahnya
Saya
berpesan pula, agar anda senantiasa mengerjakan shalat witir sebanyak
sebelas
rakaat. Ucapkanlah doa sesudah selesai mengerjakannya dan sesudah
membaca
beberapa teks tasbih dan doa yang telah diriwayatkan dari Nabi Muhammad
saw,
yaitu sebanyak empat puluh kali:
(Tiada
Tuhan
selain Engkau, Maha Suci Engkau, sungguh aku termasuk kaum yang zalim).
Dan
sesudah melakukan
shalat sunnat subuh, sebanyak empatpuluh kali:
(Ya
Allah, Yang
Maha Hidup, Yang Maha Pengawas, tiada tuhan selain Engkau).
Dan
setelah itu, sebanyak
duapuluh tujuh kali;
(Aku
memohon ampunan bagi orang-orang Mukmin & Mukminat).
Mengerjakan
Shalat
Sunnah Dhuhâ
Biasakanlah
pula
mengerjakan shalat sunnah dhuhâ secara rutin, sebanyak delapan
rakaat, dan irirngilah dengan bacaan sesudahnya, sebanyak empatpuluh
kali:
(Ya
Allah, ampunilah daku dan berikanlah taubat (atas segala dosa-ku).
Sesungguhnya
Engkaulah Maha Pemberi Taubat lagi Maha Penyayang).
Dan
bacalah pula sesudah
shalat Zhuhur, sebanyak seratus kali:
(Tiada
tuhan selain Allah, Sang Maha Diraja, Yang Maha Benar senyata-nyatanya).
Demikian
juga sesudah
shalat Asar, sebanyak duapuluh lima kali:
(Aku
memohon ampunan Allah Yang Tiada Tuhan selain Dia; Yang Maha Pengasih
lagi Maha
Penyayang; Yang Maha Hidup dan takkan tersentuh oleh kematian, dan aku
bertaubat
kepada-Nya. Ya Allah ampunilah daku).
Dan
setelah shalat subuh
serta setiap selesai shalat lima fardhu, bacalah sebanyak tiga kali:
(Maha
Suci Allah, dan puji syukur bagi-Nya, tiada daya dan tiada kekuatan
kecuali
dengan perkenan-Nya, Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung; sebanyak bilangan
ciptaan-Nya, sebesar keredhaan-Nya, seberat ‘Arsy-Nya dan sebanyak tinta
yang
digunakan untuk menuliskan ciptaan-ciptaan-Nya)
Setelah
itu, bacalah juga
sebanyak tiga kali:
(Maha
Suci Engkau Wahai Tuhanku, puji syukur bagi-Mu, aku bersaksi bahawa
tiada tuhan
selain Engkau, dan aku memohon ampunan-Mu dan bertaubat kepada-Mu. Dan
aku
memohon dari-Mu semoga engkau melimpahkan salawat dan salam atas
hamba-Mu dan
utusan-Mu: junjungan kami Nabi Muhammad saw, keluarganya dan para
sahabatnya).
Saya
juga berpesan agar anda senantiasa membaca, pada setiap hari dan secara
rutin,
beberapa zikir yang biasa dibaca pada pagi hari maupun sore hari.
Teks-teks
semua itu dapat anda peroleh dalam berbagai buku yang memang memuat
doa-doa dan
zikir-sikir seperti itu. Misalnya dan yang paling utama di antaranya
adalah
kitab Al-Adzhar An-Nawawiyah. Sekiranya anda ingin melakukan hal
tiu,
pilihlah di anatra doa-doa dan zikir-zikir yang tercantum di dalamnya,
yang
paling sahih, paling afdal dan paling mencakup makna yang anda inginkan.
Penutup
Sebagai penutup pesan-pesan ini, di bawah ini saya kutipkan
dua ayat Al-Quran
yang mulia, serta dua hadis Nabi Saw. Serta beberapa atsar
(peninggalan)
yang diriwayatkan dari as-salaf ash-shâleh (para tokoh terdahulu
yang
baik-baik):
Kedua
ayat tersebut adalah firman Allah Swt.: “Hai orang-orang yang beriman,
bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apas
aja yang
telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat). Dan bertakwalah kepada
Allah,
sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa saja yang kamu kerjakan. Dan
janganlah
kamu menjadi seperti orang-orang yang lupa akan Allah, lalu Allah
menjadikan
meraka lupa akan diri mereka sendiri. Sungguh mereka itulah orang-orang
yang
fasik “(QS. Al-Hasyr [59] : 18-19).
Adapun
kedua sabda Rasulullah saw adalah:
“Tiga
perkara yag menyelamatkan: (1) takut kepada Allah dalam keadaan ghaib
dan nyata,
(2) kalimat yang adil dalam keadaan ridha maupun marah, dan (3) bersikap
sederhana dalam keadaan kaya maupun miskin. Sedangkan tiga perkara yang
membinasakan adalah: (1) sifat kikir yang dipatuhi, (2) hawa nafsu yang
diikuti,
dan (3) perasaan bangga pada diri sendiri.”
“barang
siapa takut tertinggal, nescaya segera meneruskan perjalanan, dan barang
siapa
meneruskan perjalanan, nescaya mencapai tempat tujuan. Ketahuilah,
‘barang
dagangan’ Allah amat mahal harganya. Dan sungguh,’barang dagangan Allah
adalah syurga!”
Dan
telah berkata Abubakar Ash-Shiddiq r.a. kepada Umar bin Khattab r.a.
pada saat
menunjukkan sebagai penggantinya menjabat sebagai khalifah, “
Bertakwalah
Engkau wahai Umar, bilamana Engkau berkuasa atas manusia! Ketahuilah,
bahawasanya Allah Swt mewajibkan atas manusia: beberapa kewajipan yang
harus
dikerjakan pada malam hari, yang takkan ia menerimanya apabila
dikerjakan pada
siang hari. Dan juga mewajibkan beberapa kewajipan yang harus dikerjakan
pada
siang hari, yang takkan ia menerimanya bilamana dikerjakan pada malam
hari. Dan
bahawasanya ia takkan menerima suatu amalan yang bersifat sunnah
(anjuran),
sampai amalan yang bersifat fardhu
telah ditunaikan sebelumnya. Adapun beratnya neraca timbangan manusia
pada hari
kiamat kelak, bergantung pada seberapa jauh mereka mengikuti kebenaran
ketika
masih hidup di dunia. Sedangkan ringannya neraca timbangan mereka pada
hari
kiamat nanti bergantung pada seberapa jauh mereka telah mengikuti
kebatilan
ketika masih hidup di dunia.”
Dan
telah berkata Ali bin Abi Thalib k.w. (karramallahu wajhah), “ Ada enam
perkara yang barang siapa mengamalkannya, tidak lagi perlu bersusah
payah
mencari-cari syurga dan tidak perlu pula merasa cemas akan seksa api
neraka: (1)
orang yang mengenal Allah lalu takut kepada-Nya. (2) orang yang mengenal
setan
lalu menentangnya. (3) Orang yang mengenal kebenaran lalu mengikutinya.
(4)
orang yang mengetahui kebatilan lalu menjauhkan diri darinya. (5) orang
yang
mengenal kesenangan dunia lalu menolaknya. (6) orang yang mengenal
akhirat lalu
mendarinya.”
Seseorang
bertanya kepada seorang dari kalangan salaf (tokoh terdahulu) :
“Bagaimana
jalan menuju Allah?”
Seandainya
anda mengenal Allah, tentu anda akan mengetahui jalan menuju
kepada-Nya.”
Jawab si tokoh yang ditanyai.
“Subhanallah!
Bagaimana mungkin
saya beribadat kepada sesuatu yang tidak saya kenal?”. “Bagaimana pula
anda
melakukan maksiat kepada yang telah anda kenal?”.
Seorang
saleh berkata kepada seorang sufi dari kalangan abdâl :
“Tunjukilah
aku suatu amalan, yang dengannya aku bisa menemukan hatiku bersama-sama
Allah
selamanya.”
“Jangan
melihat kepada manusia, kerana melihat mereka itu, menimbulkan kegelapan
di
dalam hati.”
“Aku
tidak bisa melakukan seperti itu.” Kata orang itu.
“Kalau
begitu, jangan mendengarkan omongan mereka kerana mendengar omongan
mereka
menyebabkan kekerasan hati.”
“Aku
tidak kuasa melakukan seperti itu.”
“Jangan
berurusan dengan mereka, kerana berurusan dengan mereka menimbulkan
perasaan
keterasingan ( dari Allah).”
“Bagaimana
mungkin aku mampu bersikap seperti itu, sedangkan aku berada di
tengah-tengah
mereka.”
“Janganlah
merasa senang dan nyaman berada di tengah-tengah mereka.”
“Kalau
ini, mudah-mudahan saja aku mampu melakukannya.”
“Wahai
engkau ini, memandang kepada orang-orang yang lalai, mendengar
perkataan-perkataan orang-orang
yang berbuat pelanggaran dan berurusan dengan orang-orang yang tak
berguna, lalu
masih ingin hati anda bersama Allah selalu?!”
Muhammad
bin Ka’b Al-Qurazhi berkata: “ Tiga sifat, barang siapa menyandangnya,
sungguh telah sempurna imannya: apabila dalam keadaan redha, tidak
menyebabkannya terseret ke dalam kebatilan; apabila dalam keadaan marah,
tidak
menyebabkannya keluar dari kebenaran; dan apabila memiliki kemampuan,
tidak
menyebabkannya mengambil sesuatu yang bukan haknya.”
Ibrahim Bin Ad-Ham
(rahimahullah)
berkata: “Para wali Allah selalu berpesan kepadaku apabila aku sedang
bersama
ahli dunia, hendaklah aku menasihati mereka dengan empat hal: “Barang
siapa
banyak berbicara, tidak akan merasakan kelazatan beribadah. Barangsiapa
banyak
tidurnya, takkan menemukan keberkahan dalam usianya. Barang siapa
mengharapkan
keredhaan kebanyakkan manusia, jangan berharap akan memperoleh keredhaan
Allah.
Dan barang siapa banyak bicara tentang apa yang bukan urusannya sendiri
atau
menggunjingkan orang lain, takkan keluar dari dunia ini dalam keadaan
menyandang
keislaman.”
Seseorang
bertanya kepada Hâtim Al-Ashamm: “ Dari mana anda makan ?”
“
Dari khazanah Allah,” jawab Hâtim.
“
Apakah dilimpahkan atas anda roti dari langit ?” tanya orang itu lagi.
“Seandainya
bumi ini bukan milik-Nya, pasti akan dilimpahkan-Nya dari langit.”
“Anda
hanya pandai mengucapkan kata-kata!”
“Bukankah
yang turun dari langit (yakni untuk para nabi) tidak lain adalah
kata-kata juga?”
“Ah,
aku tidak sanggup berdebat dengan anda,” kata orang itu.
“Itu
kerana kebatilan tidak akan berjalan seiring dengan kebenaran.”
Telah
berkata Ibrahim Al-Khawwâs : “Ilmu itu semuanya tercakup di dalamdua
kalimat:
“Jangan membebani diri untuk memperoleh sesuatu yang memang telah
dijaminkan
sepenuhnya untuk anda (yakni rezeki), dan jangan mengabaikan apa yang
telah
dituntut dari anda (yakni untuk dikerjakan).”
Sahl
bin Abdullah Ash-Shufi berkata: :Barangsiapa hatinya bersih dari
kekeruhan,
penuh kearifan dengan pengalaman, dan telah sama baginya antara emas dan
loyang,
nescaya tak lagi membutuhkan sesuatu apa pun dari manusia selainnya.”
Berkata
Sariyy As-Saqathi : “ Barangsiapa mengenal Allah, akan merasakan hidup
(yang
sebenarnya).Barangsiapa mencintai dunia, akan kehilangan akal. Adapun
orang yang
berakal, akan selalu berkelana siang dan malam tanpa ada guna.”
Berkata
Abu Sulaiman Al-Dârâni : “Apabila nafsu manusia telah terbiasa
menghindar
dari dosa-dosa, roh mereka akan berkelana di alam malakut yang
tinggi,dan
kembali lagi kepada mereka dengan membawa berbagai hikmah yang
indah-indah,
tanpa harus diajarkan kepadanya oleh ilmuwan mana pun.”
Berkata
Al-Junaid” :Kami tidak memperoleh ilmu tasawuf dari kata si anu. Tapi
kami
memperolehnya dari menahan lapar, meninggalkan dunia dan memutuskan
hubugan
dengan apa yang hanya berupa kebiasaan dan kegemaran.”
Seseorang
dari kalangan sufi ditanya tentang apa itu tasawuf. Ia menjawab, “Itu
adalah
keluarnya seseorang dari setiap perilaku buruk, dan masuknya ia ke dalam
setiap
perilaku yang baik.”
Syaikh AbdulKadir
Al-Jailani (r.a)
berkata : “Barangsiapa benar-benar mengetahui apa yang dicari, ringanlah
baginya segala pengorbanan.”
Kata
beliau lagi: “Jadilah engkau, ketika bersama Al-Haqq (Allah
Swt), seolah-olah tidak ada seorang pun makhluk, dan
jadilah, ketika
sedang bersama makhluk, seolah-olah engkau tak memiliki nafsu terhadap
apa pun.
Kerana jika engkau bersama Al- Haqq seolah-olah tak ada seorang
pun
makhluk, nescaya engkau akan ‘menemukan’ dan ‘mengenal’ dan dirimu pun
‘sirna’ (fana) dari segalanya. Dan jika engkau ketika bersama makhluk,
seolah-olah tak memiliki nafsu apa pun, nescaya dirimu akan menjadi
penuh
keadilan dan ketakwaan dan terhindar dari segala beban.”
Syaikh Abu Al-Hasan
Al-Syâdzili
r.a. berkata: “Orang kecintaanku berpesan kepadaku: “Janganlah
melangkahkan
kedua kakimu kecuali ke tempat di mana kau harapkan dapat menjumpai
pahala Allah
di sana. Janganlah duduk di mana pun kecuali di suatu tempat di mana
engkau akan
merasa aman dari pengaruh maksiat kepada Allah. Dan janganlah bersahabat
kecuali
dengan seseorang yang bisa membimbingmu kepada Allah, atau kepada
perintah
Allah. Namun sungguh sedikit sekali orang semacam itu.”
Dan katanya lagi: “Barang
siapa
mengaku dirinya mengalami suatu hal (keadaan, kedudukan) bersama
Allah,
tapi tampak darinya salah satu di antara lima sifat tertentu, maka ia
adalah
pembohong besar, atau hilang akalnya. Kelima sifat itu adalah: (1)
berpura-pura
(bersikap riya’) ketika melaksanakan ketaatan kepada Allah; (2)
melepaskan
anggota-anggota tubuhnya terlibatd alam kemaksiatan kepada Allah; (3)
serakah
terhadap milik makhluk Allah yang lain; (4) gemar memfitnah dan
mengumpat
orang-orang yang taat kepada Allah; (5) tidak menaruh rasa hormat
terhadap kaum
Muslim sebagaimana diperintahkan Allah s.w.t.”
Syaikh Ahmad (yang
dikenal dengan nama
Syaikh Zarruq r.a.) berkata; “Pokok-pokok ‘jalan’ para sufi ada lima:
(1)
bertakwa kepada Allah dalam keadaan sendirian mahupun ketika bersama
orang lain.
(2) mengikuti sunnah Nabi Saw., dalam perkataan atau perbuatan. (3)
berpaling
dari manusia ketika datang maupun pergi. (4) rela dan lapang dada
sepenuhnya,
terhadap apa yang diberikan Allah,s edikit maupun banyak. (5) kembali
kepada
Allah, dalam keadaan suka dan duka.”
(Semoga Allah berkenan
meredhai para
tokoh itu semuanya, dan menjadikan saya dan kalian semua termasuk dari
golongan
mereka itu dengan kurnia-Nya, Amin!)
Alhamdulillah, puji
syukur ke hadirat
Allah Swt. yang telah memberikan petunjuk kepada kita. Sungguh, tiada
kita akan
beroleh petunjuk ,sekiranya Allah tidak berkenan memberikan petunjuk-Nya
kepada
kita. Telah datang utusan-utusan Tuhan kita dengan membawa kebenaran.
Apa saja
rahmat yang Allah bukakan pintunya untuk manusia, tak seorang pun mampu
menahannya, dan apa saja yang Allah cegah, tak seorang pun sanggup untuk
melepaskannya sesudah itu. Dan dialah yang Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana.
Ketahuilah wahai
saudaraku, bahwa
semua yang telah saya wasiatkan kepada anda, telah pula saya wasiatkan
kepada
diri saya sendiri dan segenap rekan-rekan dan sahabat-sahabat saya
khususnya,
serta kepada siapa saja yang sampai kepadanya wasiat ini, di antara
saudara-saudara kita kaum Muslimin pada umumnya.
Salawat Allah dan
salam-Nya semoga
tercurahkan atas Nabi kita Muhammas Saw. Beserta keluarga dan para
sahabat
beliau.
http://www.alhawi.net/nasihat/wasiat-pertama
Tidak ada komentar:
Posting Komentar